روزنامه خراسان مدعی شد با توجه به «اظهارنظر» مطرح شده در «فضای مجازی» صداوسیما بابت پخش هر قسمت از سریال پایتخت مبلغی در حدود ۱۹ میلیارد تومان درآمد داشته است.
روزنامه خراسان در بخشی از گزارش انتقادی خود به سریال پایتخت مدعی شد: پخش آگهی بین سریال هم حاشیههایی را به دنبال داشت.
طبق اظهارنظری که در فضای مجازی منتشر شد، تعرفه تبلیغات برای سریال پرمخاطبی مانند «پایتخت» در سال ۹۸، ثانیهای ۱۱ میلیون تومان اعلام شد، با فرض ۵۰ درصد بیشتر این تعرفه در سال جدید، مبلغ هر ثانیه آگهی ۱۵ میلیون خواهد بود، میزان ۱۲۵۱ ثانیه آگهی در یکی از قسمتهای سریال ضرب در این تعرفه نشان میدهد که صداوسیما از آگهی یک قسمت از این مجموعه تقریبا ۱۹ میلیارد درآمد داشته است! پخش دوبار آگهی در طول سریال مورد اعتراض شدید مخاطبان قرار گرفت.
همه اینها به علاوه هزینه سریال که گفته شد برای این فصل، ۲۳ میلیارد تومان بوده، انتقادها را از فصل ششم «پایتخت» بیشتر کرد.
با توجه به پخش 15 قسمتی این سریال، و با احتساب هر قسمت 19 میلیارد درآمد، مجموع درآمد صداوسیما از تبلیغات این سریال، حدود 285 میلیارد تومان برآورد می شود.
خراسان و درآمد 300 میلیاردی پایتخت
در همین رابطه، مصطفی قاسمیان در روزنامه خراسان طی مطلبی با عنوان "درآمد300 میلیاردی که کار دست «پایتخت» داد" نوشت:
حواشی سریال «پایتخت» که جمعهشب روی آنتن رفت، هنوز به پایان نرسیده است. در حالی که انتقادات از این مجموعه تا پیش از قسمت آخر، تنها معطوف بود به آن چه «بدآموزیهای سریال» خوانده میشد، اما در قسمت پانزدهم، تنها چند سکانس از ماهعسل «رحمت» و «عاطفه»، همه بحثها را به حاشیه برد. جنجال اشارات سریال به دو فیلم محصول سینمای موسوم به «فیلمفارسی»، تا حدی پیش رفت که یکشنبه عصر، علیعسکری رئیس سازمان صداوسیما، در دستوری خطاب به معاون سیما، خواهان بررسی مسئله شد تا مشخص شود «حاصل اشتباه، بیتوجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنهانگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن».
خارج از روال معمول
در همین روزها گمانهزنیهای بسیاری درباره چگونگی پخش این بخش از سریال، مطرح شده است؛ عدهای در فضای مجازی این احتمال را مطرح کردهاند که شاید گروه فیلم و سریال شبکه یک، متوجه شباهت و اشاره «پایتخت» به دو فیلمفارسی نشدهاند. با این حال روزنامه خراسان به اطلاعاتی دست یافته است که نشان میدهد فصل ششم سریال «پایتخت» خارج از روال عادی تولید سریالهای تلویزیونی ساخته شده است. میدانید دو مسیر معمول تصویب و تولید سریالهای تلویزیون، گروه فیلم و سریال شبکههای مختلف سیما و همچنین سیمافیلم است. در حالی که در ابتدای تیتراژ «پایتخت»، عبارت «گروه فیلم و سریال شبکه یک تقدیم میکند» آمده، اما شنیدهها حاکی از آن است که گروه فیلم و سریال شبکه یک در تولید این سریال نقشی نداشته است.
ورود بازرگانی صداوسیما
از آن جا که بیم آن میرفته که فیلمنامه سریال «پایتخت 6» به دلیل برخی اشارات سیاسی، مورد ممیزی شدید قرار بگیرد یا حتی به طور کلی تصویب نشود، به اصرار مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما ، روندی که برای تصویب فیلمنامه این مجموعه طی شده، خارج از روال عادی سازمان بوده است. ظرفیت فراوان سریال برای جذب آگهی، مدیران سازمان را مجاب کرد که به این درخواست تن دهند و با نگاه به درآمدی که حدود 300 میلیارد تومان تخمین زده میشود، مجوز تولید «پایتخت 6» را بدون آن که فیلمنامه آن در شورای فیلمنامه سیمافیلم یا گروه فیلم و سریال شبکه یک به تصویب برسد، صادر کنند. فیلمنامه پیش از تولید، تنها به رؤیت مرتضی میرباقری معاون سیما میرسد و از فیلترهای معمول نظارتی سازمان عبور نمیکند. برای پیگیری این موضوع با عباس مهدوی مهر مدیرکل بازرگانی صداوسیما تماس گرفتیم، ولی وی حاضر به گفتوگو نشد. تلاش خراسان برای ارتباط با روابط عمومی این اداره کل نیز بینتیجه ماند. همچنین خراسان این مسئله را با روابط عمومی معاونت سیما در میان گذاشت؛اما پاسخی دریافت نشد.
بدعت شورای چهارنفره
ماجرای تولید و پخش «پایتخت 6» به همین جا ختم نشده است. این سریال بعد از سپری کردن مراحل تولید، یک بار دیگر بدون آن که طبق روال معمول، توسط بازبین شبکه یک سیما، بازبینی شود، توسط شورای چهار نفرهای از مدیران ارشد سازمان بررسی و مجوز پخش آن صادر شده است. این شورا شامل مرتضی میرباقری معاون سیما، جواد رمضاننژاد مدیر سیمافیلم، مجید زینالعابدین مدیر شبکه یک و مهدی فرجی مشاور پروژه «پایتخت» و مدیر سابق شبکه یک بوده است. این موضوع را هم از غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک که پروژه به نام مجموعه وی روی آنتن رفته، پیگیری کردیم، اما الماسی حاضر به پاسخگویی در این باره نشد. جالب این که همه افراد این شورا، چندین سال است که به عنوان مدیران ارشد سازمان صداوسیما مشغول به کار هستند. به نظر میرسد آن چه بیش از هرچیز جنجالهای «پایتخت» را ساخته، ولع شدید برای جذب آگهیهای گرانتر برای محصولات برند سازمان است که در برخی برنامههای دیگر نیز نمود یافته است. همچنان که «عصر جدید»، «دورهمی» و حتی «فرمول یک» نیز با توجیه درآمدزایی، میتوانند بخشهایی را روی آنتن ببرند که پیشتر در صداوسیما سابقه نداشته است.»
سال ۱۴۰۲ مبارک
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها
تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟
تبلیغات حلوایی!
همیشه حال خوب: از توهم تبلیغاتی تا واقعیت؟/ چهار توصیه کاربردی برای زمانی که حال مان واقعا بد است
اظهارات دادکان درباره تبایغات دور زمین، جذب اسپانسر و درآمدزایی در آستانه انتخابات رئیس جدید فدراسیون فوتبال
تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!
نصب تبلیغات کاندیداها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است
تبلیغ یک کاندیدای مجلس: بفرمایید سوپ!
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند/ اسامی بهترین وب سایت های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال
مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته
نظرات کاربران