رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: مصرف لبنیات برای رشد و استحکام استخوانها و پیشگیری از بیماریهای اسکلتی ضروری است. مصرف آن در ایران حدود نصف میانگین جهانی است اما گرانی و تورم از یک طرف و حرفهای غیر علمی برخی مدعیان طب سنتی باعث سیر نزولی مصرف این ماده غذایی ضروری شده است.
به گزارش تبلیغات نیوز، در روزهای گذشته نایاب شدن و بعد از آن گرانی کره که به علت حذف ارز دولتی از واردات این ماده غذایی لبنی بود، در کشور خبرساز شد، این موضوع بهانه ای برای گفت وگوی با جلال الدین میرزای رزاز رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی شد، مساله نگران کننده ای که او نیز بر آن صحه گذشته و البته موارد متعدد دیگری نیز به آن افزود. او گفت: فقط گرانی نیست که خطر کاهش مصرف لبنیات را دامن زده است، تبلیغات رسانه ای و گفته های غیر کارشناسی برخی مدعیان طب سنتی و شایعه سازان تخریب صنایع غذایی نیز این خطر جدی سلامت مردم را تقویت می کند.
میرزای رزاز روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرانه مصرف لبنیات در ایران حدود ۶۵ تا ۷۰ کیلو است که نسبت به متوسط سرانه ۱۲۰ کیلویی در کشورهای توسعه یافته و حتی ۲۰۰ کیلوگرمی در برخی کشورهای توسعه یافته بسیار کم است.
رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی در مورد کاهش سرانه مصرف لبنیات در ایران گفت: در این مورد از دو جهت ضربه می خوریم یکی دخالت کسانی افراد غیر علمی از جمله افراد مدعی طب سنتی که در این زمینه دخالت های می کنند و حرف های غیر علمی و نادرستی می زنند و مردم را از مصرف لبنیات باز می دارند. برخی از این افراد دلایلی را بیان می کنند که پایه علمی ندارد و از مردم می خواهند که مصرف لبنیات را قطع کنند و مثلا می گویند انسان نباید شیر و ماست و محصولات لبنی حیوانات را مصرف کند که حرف کاملا نادرست و غیر علمی است.
وی افزود: متاسفانه این افراد با بیان اینکه شیر حیوانات را فقط حیوانات باید مصرف کنند این حرف های خرافی و غیر علمی را ترویج می کنند و برخی رسانه ها مانند صدا وسیما نیز این میدان را برای آنها فراهم می کنند.
میرزای رزاز گفت: مساله دیگر مداخلات غیر واقعی افرادی است که به مردم تلقین می کند، شیر و لبنیات مشکل دارند، در یک مقطعی بحث وجود روغن پالم را در لبنیات مطرح کردند، در یک زمان دیگر بحث وجود وایتکس را مطرح کردند و اخیرا بحث افلاتوکسین را مطرح کرده اند. اغلب این مسائل غیر واقعی و نادرست هستند و برای خارج کردن صنعت لبنیات از گردونه رقابت یا حذف برخی بخش های این صنعت مطرح می شود و باور مردم را به این سمت می برد که لبنیات مصرف نکنند.
رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: اتفاق دیگری هم که در ماههای گذشته به وجود آمده، موضوع تورم اقتصادی، گرانی و افزایش قیمت هاست که کاملا بر کاهش مصرف لبنیات تاثیر می گذارد. این وضعیت مانع از دسترسی مردم به محصولات لبنی شده و باعث می شود مردمی که به اهمیت تغذیه با لبنیات آگاه هستند نیز به علت مشکلات مالی به این ماده ضروری دسترسی نداشته باشند.
وی افزود: آمار مستندی درباره میزان تاثیر گرانی شیر و لبنیات بر میزان مصرف آن منتشر نشده اما به طور طبیعی افزایش قیمت میزان مصرف محصولات لبنی را در کشور کاهش می دهد و نمودار مصرف را نزولی می کند.
میرزای رزاز در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا درست است که صنایع لبنی شیر پر چرب را صادر و به جای آن کره وارد می کنند و این عامل موجب گرانی کره به خصوص با توجه به گرانی ارز شده، گفت: در این مورد اطلاع دقیق نداریم اما می دانم تقریبا کل کره مصرفی کشور وارداتی است و با توجه به افزایش قیمت ارز، کره هم گران شده چون ارز دولتی که به آن تعلق می گرفته قطع شده و افزایش قیمت دو تا سه برابری پیدا کرده، اینکه در کشور این قدرت و توان بالقوه را داریم که از لبنیات داخلی کره مورد نیاز کشور را تامین کنیم اطلاع ندارم و انجمن صنایع لبنی باید در این مورد باید پاسخ دهند.
روغن پالم در کره نباتی
وی درباره استفاده از روغن پالم در کره نباتی توضیح داد: متاسفانه این موضوع درست است و بر اساس مطالعاتی که انجام شده، درصد روغن پالم در کره های نباتی موجود در بازار بالاست، البته با توجه به میزان متوسط مصرف متوسط کره ایرانیان که مقدار آن زیاد است، مشکلی نیست زیرا معمولا هر فرد مقدار مختصری کره را در صبحانه مصرف می کند یا برخی افراد مقداری کره را در غذا استفاده می کنند، در این حد مصرف وجود روغن پالم که آن هم نوعی روغن خوراکی است اشکالی ندارد.
میرزای رزاز تاکید کرد: تبلیغاتی که در مورد روغن پالم در سالهای اخیر انجام شده درست نیست زیرا این روغن انواع مختلفی دارد، برخی انواع آن کیفیت مناسبی برای مصرف خوراکی دارند و اگر روغن پالم مورد استفاده در کره های نباتی مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد در حد مصرف صبحانه یا مصرف محدود آن در غذاهای خانگی اشکالی ندارد.
منبع: ایرنا
سال ۱۴۰۲ مبارک
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها
تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟
تبلیغات حلوایی!
همیشه حال خوب: از توهم تبلیغاتی تا واقعیت؟/ چهار توصیه کاربردی برای زمانی که حال مان واقعا بد است
اظهارات دادکان درباره تبایغات دور زمین، جذب اسپانسر و درآمدزایی در آستانه انتخابات رئیس جدید فدراسیون فوتبال
تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!
نصب تبلیغات کاندیداها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است
تبلیغ یک کاندیدای مجلس: بفرمایید سوپ!
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند/ اسامی بهترین وب سایت های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال
مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته
نظرات کاربران