تبلیغات نیوز- سعید میرشاهی: جو بایدن، با کسب بیش از 270 رای الکترال، رئیس جمهور آمریکا شد. نتایج نهایی امروز، 17 آبان 99، چهار روز بعد از برگزاری انتخابات در سوم نوامبر اعلام شد. وی در پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با کسب بیش از 75 میلیون رای، که بالاترین میزان آرا به یک رئیس جمهور در ایالات متحده است، دونالد ترامپ را پشت سر گذاشته است. اکنون سوالی که در حوزه تبلیغات مطرح می شود، این است: هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن بیشتر بوده است یا ترامپ؟
بر اساس گزارش فاکس نیوز و رسانه های خارجی که اخبار مربوط به شمارش آرای پنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به صورت لحظه ای منتشر می کند، آرای الکترال جو بایدن،از 270 رای الکترال گذشت و طبق قانون ایالات متحده، فردی که موفق به کسب 270 رای شود، رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.
تصویر زیر، گزارش فاکس نیوز از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ساعت 6:03 عصر چهارشنبه 14 آبان در آمریکا، حدود ساعت 2 بامداد پنج شنبه به وقت ایران را نشان می دهد که بایدن 264 و ترامپ 214 رای الکترال کسب کرده اند و هنوز رئیس جمهور منتخب آمریکا مشخص نشده بود. با شمارش آرای ایالات سرنوشت ساز جورجیا، نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و آلاسکا و در حالی که هنوز تمامی آرا شمارش نشده، بایدن موفق به کسب حدنصاب آرای الکترال برای ریاست جمهوری شده است.
اکنون ترامپ، شکایت خود را درباره شمارش آرا و لزوم بازشماری آن در چند ایالت خواستار شده است. رقابت نزدیک بایدن و ترامپ و فاصله نزدیک آرای الکترال، موجی از اعتراضات و هیجانات را در ایالت ها و شهرهای مختلف آمریکا، برانگیخته است و ساعات پرالتهابی پیش روی این کشور، کاندیداهای دمکرات و جمهوری خواه و رای دهندگان خواهد بود. اکنون که تکلیف رئیس جمهور منتخب روشن شده، تعداد کامل آرای مردمی و الکترال در روزهای آینده مشخص خواهد شد.
این در حالی است که بعد از گذشت چهار روز از انتخابات آمریکا، تا غروب 17 آبان 99 به وقت ایران، نتایج هنوز نهایی نشده بود و گرچه بایدن در بیشتر ایالات کلیدی موردچالش پیشتاز بود، اما هنوز رئیس جمهور منتخب، مشخص نبود و به دلیل شمارش آرای پستی و اعتراض ترامپ مبنی بر بازشماری آرا از طریق مراجع قضایی، روند شمارش و اعلام نتیجه نهایی، به کندی انجام می شد.
رابطه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و هزینه های تبلیغاتی
نکته جالب توجه درباره پنجاه و نهمین انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده آمریکا که در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹، برگزار شد و برنده نهایی در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ مصادف با اول بهمن ۱۳۹۹ کار خود را آغاز میکند، هزینه های تبلیغاتی دو کاندیدای دمکرات و جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا یعنی بایدن و ترامپ است. البته غیر از این دو، کاندیداهای دیگری نیز از سایر احزاب یا مستقل در انتخابات شرکت کردند اما طبق روال معمول، آرای چندانی به خود اختصاص ندادند.
در این میان در نگاه اول، این گونه به نظر می رسد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی آمریکا، که به عنوان یک تاجر ثروتمند و اصطلاحا بیزینس من، شناخته می شود که به دنیای سیاست روی آورده، برای انتخابات اخیر، تبلیغات بیشتر و هزینه بیشتری کرده است. هرچند حضور وی به عنوان رئیس جمهور کنونی، همراه با توییت ها، اظهارنظرهای جنجالی و البته خودشیفتگی اش، یک مزیت رقابتی برای وی محسوب می شود و از این بابت شاید کمتر نیاز به تبلیغات داشته باشد.
سوال این است: نقش بودجه تبلیغاتی در موفقیت کاندیداهای دمکرات و جمهوری خواه چگونه بوده است؟ کدام کاندیدا، هزینه بیشتری کرده و حمایت مالی بیشتری کسب کرده است؟ و آیا فردی که بودجه تبلیغاتی بیشتری برای کسب آرا اختصاص داده، موفق تر بوده یا خیر؟ و در نهایت اینکه رابطه بودجه تبلیغاتی و موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چیست؟ برای پاسخ به این سوالات، نگاهی به هزینه های تبلیغاتی سرسام آور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط دو کاندیدای مطرح یعنی بایدن و ترامپ خواهیم داشت.
هزینه تبلیغات کدام یک بیشتر بوده: بایدن یا ترامپ؟
گزارش ایرنا از نتایج بررسی مرکز سیاست پاسخگوی آمریکا نشان می دهد مجموع هزینه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کنگره در سال جاری به حدود ۱۴ میلیارد دلار میرسد؛ مبلغی بیش از آنچه در دو دوره های انتخاباتی گذشته هزینه شده است. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بیش از ۶.۶ میلیارد دلار هزینه دارد و کمک های مالی برای رقابت برای کرسی های کنگره ۷.۲ میلیارد دلار است.
بر اساس گزارش خبرگزاری شینهوا، دموکرات ها در مقایسه با جمهوری خواهان سهم بالایی از این مجموع را با اختصاص ۶.۹ میلیارد دلار هزینه کرده اند وجمهوری خواهان ۳.۸ میلیارد دلار.
به گفته شیلا کرومهولز، مدیر اجرایی مرکز سیاست پاسخگو، اهداکنندگان مبلغ بی سابقه ای را به انتخابات میان دوره ای کنگره در سال ۲۰۱۸ سرازیر کردند و انتظار می رود انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیز ادامه همان روند باشد.
بنابراین به نظر می رسد جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری به اولین نامزد در تاریخ آمریکا در زمینه جمع آوری یک میلیارد دلار کمک مالی تبدیل می شود، در حالی که دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه وی تنها ۵۹۶ میلیون دلار کمک مالی به دست آورده است. این در حالی است که ۱۰ سال پیش، تصور یک نامزد ریاست جمهوری یک میلیارد دلاری دشوار بود.
شواهد نشان می دهد ترامپ جمهوری خواه، نسبت به رقیب دمکرات خود بایدن در رقابت های انتخاباتی سرمایه گذاری کمتری کرده است. پیش بینی ها حاکی است روز انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان)، بایدن، معاون ریاست جمهوری پیشین دو برابر ترامپ، صرف تبلیغات تلویزیونی کرده باشد.
به گفته جان لینک، معاون سایت تجزیه تحلیل تبلیغات، از اول سپتامبر (۱۱ شهریور) تیم ترامپ تصمیم گرفته که بودجه تبلیغاتی را در چندین ایالت غربی مرکزی و مناطقی دیگر چون پنسیلوانیا (در شمال شرق) که در سرنوشت انتخابات بسیار تاثیرگذار هستند، "به طور کامل یا تا حد زیادی کاهش" دهد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، ترامپ پیروزی غافلگیرکننده خود در برابر هیلاری کلینتون را به لطف همین چند ایالت به دست آورد، ایالاتی که در حال حاضر براساس نظرسنجی ها در آنها از بایدن عقب افتاده است.
تبلیغات تلویزیونی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
براساس اطلاعات سایت تحلیل گران تبلیغات، در ایالت اوهایو، دولتمرد جمهوریخواه ۷،۸ میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی ماه سپتامبر پیش بینی کرده بود که تنها ۳۰۲ هزار دلار از آن را هزینه کرد اما در عوض، بایدن که ۱،۳ میلیون دلار برای تبلیغات اوهایو در ماه سپتامبر درنظر گرفته بود، تمام آن مبلغ را خرج کرد.
تیم تبلیغاتی ترامپ می توانست قسمتی از هزینه های تبلیغاتی را برای ایالت های جنوبی دیگر مانند جورجیا و به ویژه فلوریدا که جزء ایالت های آونگی و ایالتی سرنوشت ساز در کارزارهای انتخاباتی است، مصرف کند. ایالات آونگی، ایالاتی هستند که به طور نوسانی در انتخابات گاهی به دمکرات ها و گاهی به جمهوریخواهان رأی داده اند.
همچنین بایدن که نسبت به رقیب خود دیدارهای عمومی کمتری داشته است، برعکس، نقشه هزینه کرد خود را به ایالت هایی چون جورجیا گسترش داده که که طبق تحلیل سایت سیاسی رئال کلیرپالیتیکس جزء ایالت های آونگی است، اما از قدیم در اولویت نبوده و از انتخابات سال ۱۹۹۲ به این سو، به دمکرات ها رأی نداده است.
لینک در ادامه توضیح می دهد که پخش تلویزیونی تبلیغات بخصوص از کانال های رسانه ای، قوی ترین وسیله برای تاثیرگذاری تبلیغات انتخاباتی است که این امکان را به کمپین ها می دهد تا پیام های خود را به رأی دهندگان مردد در انتخابات انتقال دهند.
هزینه کلی تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی
مسئله هزینه کلی تبلیغات است؛ بنابر پیش بینی های تحلیلگران تبلیغاتی، کمپین های انتخاباتی و طرفداران کاندیداها مبلغی تاریخی بین ۲،۷۵۰ و ۲،۸۰۰ میلیون دلار برای انتخابات سوم نوامبر در تبلیغات هزینه کرده اند، مبلغی که ممکن است اثربخش هم نباشد.
این ارقام رکوردی تاریخی در جریان انتخابات مقدماتی دمکرات ها محسوب می شود. انتخاباتی که در آن مایکل بلومبرگ میلیاردر، هزینه های بسیار زیادی را سخاوتمندانه برای تامین بودجه مبارزات شکست خورده خود صرف کرده بود.
آیا پولدارها، همیشه برنده اند: از ترامپ تا بلومبرگ؟
در همین رابطه، بر اساس گزارش یورونیوز در بهمن ماه سال گذشته، بررسی نشریه فوربس بر پایه فهرست املاک و مستغلات، اطلاعات داراییهای مالی و نیز حقوق بازنشستگی نشان میدهد، مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک با ثروت خالص ۵۶.۱ میلیارد دلاری در صدر رتبهبندی ۸ نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس ثروت قرار داشته است. وی که مالک شرکت بلومبرگ است در زمینه تولید، انتشار و تحلیل دادههای مالی جهان فعالیت میکند. او در فاصله سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ شهردار نیویورک بود و در این انتخابات خود را به عنوان نامزد دارای گرایش سیاسی دموکرات مطرح کرد.
دونالد ترامپ که از نظر ثروت دومین نامزد ثروتمند انتخابات ۲۰۲۰ آمریکاست، تنها معادل ۵.۵ درصد آقای بلومبرگ ثروت دارد.
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت نیز در ویژه نامه آخر هفته خود اظهار کرد که بلومبرگ در کنار صرف هزینه های انتخاباتی برای حزب دمکرات، در حال حاضر در کشورهای دیگر هزینههای هنگفتی برای کنار زدن دونالد ترامپ و به قدرت رساندن جو بایدن خرج میکند.
رابطه بین هزینه تبلیغات و موفقیت انتخاباتی: مستقیم یا معکوس؟
جمع بندی این مباحث، نشان می دهد که اگرچه برخی هزینه های تبلیغاتی توسط بایدن، در ایالت هایی که معمولا به جمهوری خواهان رای می دهند، موثر نبوده، اما در مجموع وی با هزینه های تبلیغاتی بیشتر نسبت به رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید و کسب حمایت های مالی بیشتر، موفق شد تاجر ثروتمند آمریکا که چهار سال به عالم سیاست روی آورده بود، شکست دهد و او را یک دوره ای کند. ترامپ چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکاست که نتوانست دو دوره متوالی رئیس جمهور بماند.
با این همه، آیا می توان گفت رابطه مستقیم بین میزان هزینه تبلیغات و موفقیت در انتخابات وجود دارد؟ پاسخ به این سوال، دشوار است زیرا متغیرهای زیادی در گزینش یک نفر در انتخابات دخیل است. ضمن اینکه مایکل بلومبرگ ثروتمندترین کاندیدای ریاست جمهوری هم نتوانست در رقابت های درون حزبی، موفق شود.
از این رو، می توان گفت هزینه های تبلیغاتی، سرمایه گذاری و صرف بودجه در کارزارهای سیاسی خصوصا در انتخابات ریاست جمهوری در کشوری مانند آمریکا، اهمیت فوق العاده ای دارد اما لزوما به معنای برتری نیست؛ گرچه اکنون بایدن با هزینه تبلیغات بیشتر، کرسی ریاست جمهوری را فتح کرد. توجیه هزینه بیشتر توسط وی به این موضوع هم برمی گردد که او باید با فردی رقابت می کرد که به عنوان رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید، همواره در معرض دید مردم بود و اگرچه عملکرد وی، زیر ذره بین قرار می گیرد اما به دلیل مسئولیتش و مداخله مستقیم در امور کشور، احساس می کند به طور عمومی در حال تبلیغ است و نیاز به تبلیغات برای وی کمتر از حریفی است که چندین سال از عالم سیاست به طور مستقیم فاصله داشته است.
سال ۱۴۰۲ مبارک
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها
تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟
تبلیغات حلوایی!
همیشه حال خوب: از توهم تبلیغاتی تا واقعیت؟/ چهار توصیه کاربردی برای زمانی که حال مان واقعا بد است
اظهارات دادکان درباره تبایغات دور زمین، جذب اسپانسر و درآمدزایی در آستانه انتخابات رئیس جدید فدراسیون فوتبال
تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!
نصب تبلیغات کاندیداها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است
تبلیغ یک کاندیدای مجلس: بفرمایید سوپ!
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند/ اسامی بهترین وب سایت های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال
مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته
نظرات کاربران