به گزارش تبلیغات نیوز، یک بنر تبلیغاتی بزرگ توجه شما را جلب میکند، «کیلید»، سامانه هوشمند مسکن. موضوعی که جرقه اولیه را برای تهیه این گزارش فراهم کرد. البته عنوان کیلید فقط منحصر به تبلیغات محیطی داخل تهران نیست، چنانکه جذابیتهای این سامانه موجب شده حتی در روزهای اخیر کیلید موضوع داغ یکی از شبکههای ماهوارهای نیز بشود.
اما کیلید چیست و چه کارکردهایی دارد؟ براساس آنچه در وبسایت کیلید آمده، این سامانه استارتاپی یک سایت و اپلیکیشن آگهی و جستوجو ی هوشمند خرید خانه، رهن و اجاره خانه، ویلا و مغازه است. اماصبر کنید، کیلید فقط یک سایت مشاهده آگهی قیمتها نیست، چراکه با دادههایی که در این سامانه بارگذاری شده، شما میتوانید با یک کدپستی، علاوهبر اطلاع از قیمت ملک، به اطلاعاتی از محل قرارگیری، کاربری اراضی، اندازه، سن، امکانات ملک، دسترسی به امکانات حملونقل، شاخص قیمت بازار، املاک مشابه معاملهشده و کلی اطلاعات از معاملات قبلی ملک موردنظر دسترسی پیدا کنید.
همچنین کیلید به تکنولوژی برآورد هوشمند قیمت (AVM) مجهز است که میتواند براساس شاخصهای برنامهنویسی شده، روی ملک شما قیمت هم بگذارد. بر این اساس به جهت اینکه حجم اطلاعات و دقت آنها بسیار بالاست، کمتر کسی است که شک نکند این سامانه به دادههای سازمانهای دولتی وصل نیست، موضوعی که علاوهبر اینکه شاکله گزارش ما را تحتتاثیر قرار داده، حتی مشاوران املاک را هم حسابی حساس کرده که نکند همان بلایی را که استارتاپهای حملونقلی سر آژانسهای مسافربری شهری آوردند، حالا کیلید بر سر مشاوران املاک بیاورد.
از حساسیتهای ایجاد شده که بگذریم، حالا کیلید با مجموعه دادههای متنوعی که دارد، چند فرضیه را مطرح میکند.
1- از ابتدای دولت روحانی قرار شد وزارت راه و شهرسازی «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را راهاندازی کند که میتوانست علاوهبر ترسیم الگوی مطلوب عرضه و تقاضا، خانههای خالی را که در حال حاضر بیش از 2.6 میلیون واحد هستند، شناسایی کند با این حال آخرین گزارشها نشان میدهد این سامانه تا سال 1400 هم راهاندازی نخواهد شد. سامانه مذکور از این منظر مهم است که پیشنیاز راهاندازی سیستم مالیاتی در بخش مسکن است. لذا اینکه چگونه یک بخش به ظاهر خصوصی میتواند این حجم از اطلاعات و دادهها را با استارتاپ کیلید در اختیار کاربران بگذارد که وزارت عریض و طویلی همچون وزارت راه و شهرسازی قادر به آن نیست، خود داستانی به عمق خاک خوردن قانون تعارض منافع در راهروهای مجلس و دولت دارد.
2- بررسی جزئیات فعالیت کیلید نشان میدهد این استارتاپ بخش قابل توجهی از اطلاعات خود را از سامانه اطلاعات کدپستی شرکت ملی پست ایران تغذیه میکند. جالب است بدانید شرکت پست از سالها قبل طرحی را به نام «طرح نشانی استاندارد یا جینف (GNAF)» اجرا کرده که مطابق آن میتوان تشخیص داد در یک خیابان چند ساختمان و در هر یک از این ساختمانها، چند واحد مسکونی، تجاری، داروخانه، بیمارستان و... وجود دارد. جدا ی از اینکه شرکت پست چرا و چگونه این دادهها را در اختیار سامانه کیلید قرار داده ، مساله محوری این است که چرا وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت و مجلس از این سامانهها برای شفافسازی اطلاعات بخش مسکن استفاده نمیکنند؟ توجه داشته باشیم در کشورهای پیشرو اطلاعات پستی بهترین شیوه برای شناسایی خانههای خالی از سکنه است که حالا به چالش تعارض منافع دولتیها و مجلسیها تبدیل شده است.
3- پس از شدت گرفتن تلاطم قیمتی در بازار مسکن، حذف قیمتها از آگهیهای آنلاین همچون دیوار و شیپور و پیشنهاد نخریدن مسکن دو اقدام وزیر راه و شهرسازی بوده است. در این زمینه بررسیها نشان میدهد با حذف قیمتها از مراجع رسمی، کانالها و شبکههای غیررسمی زیادی برای ایجاد تلاطم در بازار شکل گرفتهاند. به نظر میرسد با شفافیت و دادههایی که در استارتاپهای هوشمند مسکن وجود دارد، دولت میتواند از این الگو برای تعادلبخشی بین عرضه و تقاضا استفاده کند، چراکه مزیت این استارتاپها، اطلاعات متنوعی است که میتواند زمینه را برای تصمیمسازی بهینه فراهم کند.
4- بررسیهای اولیه نشان میدهد سامانه استارتاپی متعلق به شرکت «کلان داده شهر فناوران» است که موسسان آن علیرضا ذوالفقاری، علیرضا یزدی و محمد گرامی هستند. در این زمینه «فرهیختگان» جهت شفافسازی شائبههای موجود، گفتوگویی را با «علیرضا ذوالفقاری» موسس کیلید انجام داده که وی همه شائبههای موجود در زمینه دسترسی ویژه کیلید به اطلاعات و دادههای آماری سازمانهای دولتی را رد میکند. با این حال مطابق آنچه در ادامه میآید، چند نکته در این گفتوگو تقریبا بیپاسخ یا مبهم مانده است. اینکه بالاخره یک جوان سیوچند ساله چگونه توانسته هزینههای جاری چند میلیاردی شرکت را در سه سال اخیر که شرکت تقریبا درآمد ناچیزی داشته، تامین کند و اینکه اطلاعات متنوعی که در کیلید وجود دارد، چگونه و از چه منبعی تامین شده و مهمتر از آن، یک سامانه بانکی در بانک آینده مشابه نام استارتاپ «کیلید» وجود دارد که شائبه ارتباط کیلید با بانک مذکور را در ذهن تقویت میکند. در این زمینه جستوجویی در سامانه مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام دادهایم که بدون نتیجه بود.
شرح حالی از خودتان بفرمایید.
علیرضا ذوالفقاری، موسس استارتاپ «کیلید»، فارغالتحصیل دوره دکتری شهر هوشمند و چند سالی است که روی سامانههای هوشمند در زمینه مسکن مشغول فعالیت هستم.
کیلید را از کی شروع کردید؟
هسته اصلی کیلید سه سال پیش شکل گرفت که در سال اول عمدتا مشغول برنامهنویسی و توسعه بودیم و الان حول و حوش دو سالی است که کیلید برای مخاطبان عرضه شده است.
کیلید از کجا شروع شد؟
جرقههای اولیه ایجاد سامانه کیلید از دغدغههای تحصیلی و زمینه شغلی بنده شروع شد. ایده را به بنیاد نخبگان ارائه دادیم و موافقت آنها را برای شروع یک شرکت دانشبنیان گرفتیم و به همین منظور امکاناتی در پارک علم و فناوری پردیس در اختیار ما قرار دادند.
کیلید چه کارکردهایی دارد؟
بخش مسکن هم از جنبه نیاز مصرفی و هم از جنبه تقاضای سرمایهای، بخش مهمی در تصمیمگیری خانوارها و بنگاههاست. بر این اساس ما با توجه به تجربیاتی همچون سامانه دیوار و شیپور و... که از قبل برای آگهیها و نیازمندیهای آنلاین شکل گرفته بودند، به این نتیجه رسیدیم که صرفا با آگهی نمیتوان شرایط را برای تصمیمسازی خانوار یا بنگاه آماده کرد. همچنین مشخص است که با بازدید حضوری هم در اغلب اوقات، فرد بدون اطلاع از مجموعه شرایط نمیتواند بهترین تصمیم را بگیرد. بنایراین لازم است در کنار آگهیهای خرید و فروش، اطلاعات مکملی هم برای متقاضی ایجاد کرد تا بهترین تصمیم را بگیرد. لذا تصمیم گرفتیم در کنار آگهیهای فروش که منبع آنها مشاوران املاک هستند، دادههای معاملات واقعی بخش مسکن نیز مکمل آگهیها باشد تا زمینه را برای تصمیم درست فراهم کند.
استخراج قیمتهای شما چه شکلی است؟ منظورم این است که شما چگونه به اطلاعات بسیار مفصل از املاک و قیمتها دست یافتید؟ برای مثال در سایت کیلید مخاطب میتواند با کدپستی و چند کلیک، تعداد طبقات، سال ساخت، قیمت ملک، تعداد واحدها و اطلاعاتی از این دست را به دست آورد؟ مضاف بر این اطلاعات قیمتی هفت سال اخیر مناطق مختلف تهران نیز در کیلید قابل دسترسی است. لذا این شائبه وجود دارد که شما به پایگاه داده وزارتخانهها متصل هستید و کیلید از آنجا تغذیه میشود؟
اولا باید دو داده را در سایت کیلید تفکیک کنیم. اولین داده، دادههای آگهیهای مسکن است که قیمت را آگهیدهنده میدهد و روال کار کیلید هم این است که در قبال دریافت مبلغی، آگهیهای مشاوران املاک را در کیلید به نمایش میگذارد. بخش دوم دادههای کیلید که مهمترین بخش دادههای این سامانه هم هست و به قول شما محل شائبه رانت هم هست، قیمت املاکی است که در حال حاضر در لیست فروش و آگهی قرار نداشته، اما کیلید برای آنها قیمتگذاری کرده است. اینکه کیلید دادههای مذکور را از کجا میآورد؟ پاسخ به آن بسیار ساده است. ما همه اطلاعات این بخش را از دادههای معاملات واحدهای مسکونی وزارت راه و شهرسازی که از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور(متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت - اتاق اصناف ایران) استخراج شده و ماهانه به صورت فایل اکسل (EXcel) توسط وزارت راه و شهرسازی منتشر و برای همه قابل استفاده است، تهیه میکنیم.
در اینجا سوالی که پیش میآید این است که در شهر تهران 3/3 میلیون واحد مسکونی وجود دارد. همچنین کل معاملات مسکن تهران در سال به بیش از 160 هزار فقره هم نمیرسد. بر همین اساس با توجه به اینکه شما تقریبا کمتر از دو سال است که کار بارگذاری آمارهای قیمت املاک را در کیلید انجام میدهید چگونه در این مدت برای اغلب واحدهای مسکونی شناسنامه قیمتی تهیه کردهاید؟
ما در وهله اول فقط همان اطلاعات و «دادههای باز» وزارت راه و شهرسازی را داریم که دسترسی آن برای همه آزاد است، اما اینکه قیمت سایر واحدهای مسکونی چگونه در سایت کیلید تعیین میشود، برای شرح آن باید کمی درباره طرح «جینف»(GNAF) توضیح بدهم. «جینف» یا طرح نشانی استاندارد، طرحی است که سازمان پست انجام داده و براساس آن برای همه واحدهای مسکونی و تجاری و... کدپستی 10 رقمی تعیین و تهیه شده است. ما الان توانستیم با پست ارتباط برقرار کرده و از دادههای این سازمان استفاده کنیم.
البته دو سال قبل زمانی که به سازمان پست برای دریافت کدهای پنج رقمی مراجعه کردیم، دادههای کدپستی را ندادند. لذا مجبور شدیم با استفاده از کد پنج رقمی پستی(که فروش آنها در بازار هیچ ممنوعیتی ندارد) و با بهرهگیری از نرمافزار سیستم اطلاعات جغرافیایی( GIS) کدهای پستی 10رقمی را تولید کنیم. حالا بر میگردیم به سوال شما که واحدهای مسکونیای که در چند سال اخیر معامله نشدهاند، چگونه در سایت کیلید تعیین قیمت میشود. پاسخ به این سوال همان تحلیل کارکرد هوش مصنوعی است.
به عبارتی دیگر زمانی که ما قیمت املاک معامله شده را داریم، در کنار آن کدهای پستی املاک را هم داریم، مضاف بر آن، متراژ را هم که داریم، هوش مصنوعی میتواند برای املاکی که در یک منطقه با ویژگیهای مشترکی قرار دارند، قیمت استخراج کند. این همان قابلیت و کارکردی است که فضای هوشمند استارتاپ کیلید دارد. دقیقا همان کاری که مشاور املاک هم برای تعیین قیمت- البته به صورت فیزیکی- انجام میدهد؛ یعنی مشاور املاک برای استخراج قیمت ملک شما، چند استدلال دارد، اینکه آخرین ملک معامله شده در محله شما چقدر بوده، مشخصات فیزیکی ملک شما چه تشابهها و چه تفاوتهایی با ملک معامله شده دارد و مواردی از این دست، شاخصهایی است که موجب میشود قیمت ملک شما استخراج شود.
در کیلید هم ما یکسری شاخصهایی ساختهایم که اولین مولفه آن، شاخص میانگین قیمت املاک در شهر تهران است. ما کار تحقیقاتی زیادی در این زمینه انجام دادهایم که یکی از آنها و البته مهمترین آن، استفاده از روش هیبرید(یعنی ترکیب روش فروش تکرای و روش هدانیک) است. پس از شاخصسازی برای تهران، از همین شیوه برای مناطق 22گانه تهران نیز استفاده میکنیم. لذا هوش مصنوعی از همین شاخص برای تعیین قیمت نیز بهره میبرد، اما این روش به تنهایی روش دقیقی نیست، لذا سامانه در کنار این روش از قیمت املاک مشابهی هم که ماهانه در سامانه وارد میکنیم، نیز استفاده میکند.
در یک جمعبندی شیوه تعیین قیمت در استارتاپ کیلید به این صورت است که به صورت همزمان هم از شاخص کلی قیمت معاملات مسکن تهران و مناطق که برنامهنویسی شدهاند، بهره میبرد و هم از املاک معامله شده همجوار یا در همسایگی و با ویژگیهای مشترک استفاده میکند.
سوالم را طور دیگری تکرار میکنم در سامانه کیلید اطلاعات تعداد طبقات، کاربری اراضی و تعداد واحدها و... وجود دارد. آیا این اطلاعات را از سازمان خاصی تهیه کردهاید؟ راحتتر بگویم شما «ژن خوب» هستید؟
خیر. من خیلی سختی کشیدم تا به اینجا برسم. روز اول فقط سه نفر بودیم که در پارک علم و فناوری پردیس مشغول طراحی اولیه سامانه و آمادهسازی نقشههای تهران برای سامانه بودیم. نقشههای اولیه را خریدیم و اطلاعات را تطبیق دادیم و امروز با افتخار میگویم در مقایسه با نمونههای خارجی از کیفیت بالایی برخوردار هستیم. ما یک میلیون کدنویسی برای این سامانه انجام دادیم که شاخص درست میکند و بهطور اتوماتیک اطلاعات پرت را حذف میکند.
چند نفر در کیلید مشغول فعالیت هستند؟
ما 82 نفر نیروی متخصص دارای بیمه داریم.
شما گفتید 82 نفر نیروی متخصص بیمه شده دارید، با فرض دستمزد ماهانه دو میلیون تومانی برای استخدام هر نیرو و البته بدون احتساب سایر هزینههای جاری، باید سالی دو میلیارد تومان فقط برای حقوق و دستمزد کارکنان شرکت کنار بگذارید. در این سه سال چهکسی این مبالغ را پرداخت کرده است؟
ببینید کل درآمد کیلید از مشاوران املاک است که از طریق جذب آگهی از آنان دریافت میکنیم. درحالحاضر ما با سه هزار مشاور املاک همکاری داریم و روزانه چهار هزار آگهی دریافت میکنیم. ما بستههای آگهی به مشاوران املاک میفروشیم، یعنی برخلاف مشاوران املاک که بابت معامله ملک حق مشاوره یا کمیسیون دریافت میکنند، ما در سامانه کیلید درآمدی از معاملات نداریم. البته ما اعتقاد داریم پلتفرم هستیم و نباید در آینده هم سراغ درآمدزایی از فروش ملک برویم. لذا اعتقادم این است که ما باید همیشه بیطرف بمانیم و فقط به مردم اطلاعات و مشاوره بدهیم تا آنها با امکانات ویژه بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.
با توجه به اینکه کار جدی کیلید از تابستان سال گذشته شروع شده، پس قبل از آن هزینههای جاری شما از کجا تامین میشد؟
ما تا خرداد سال جاری زیانده بودیم که البته این ویژگی همه استارتاپها در شروع کار است و تقریبا از تیرماه هزینهها و درآمدهای ما سربهسر شده است. اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم برای جبران هزینههای اولیه طراحی کیلید، بعد از بازگشتم به کشور، طرح فعلی را به بنیاد نخبگان ارائه دادم که هم طرح سربازنخبه را دریافت کردم و هم حدود 100 میلیون تومان کمک مالی بلاعوض کردند. البته در پارک علم و فناوری هم اتاقهایی در اختیار ما قرار دادند که تا امروز هم بخش اصلی فعالیتهای کیلید در آنجا انجام میشود و هم دفتری در تهران داریم.
گفتید بنیاد 100 میلیون تومان کمک بلاعوض کرد. خب این کمک حقوق و دستمزد یک ماه کارمندان شما هم نمیشود.
بله، درست است ما بعد از اینکه بنیاد ملی نخبگان طرح را پذیرفت، با ویژگیهایی که طرح ما داشت، عنوان دانشبنیان را دریافت کردیم. برای حل مشکل نقدینگی هم با 20 سرمایهگذار جلسه گذاشتیم و درنهایت توانستیم با سه سرمایهگذار به توافق برسیم.
از بین سرمایهگذارانی که گفتید، بانکها هم حضور دارند؟
خیر، با هیچ بانکی مذاکره نکردیم.
گفتید مردم عادی هم میتوانند آگهیهای خود را در کیلید ثبت کنند. خب مگر قیمتگذاری ملک در فضای مجازی ممنوع نشده؟
ما بهخاطر اینکه میخواهیم کیلید تخصصی بماند یک شرطی برای ثبت آگهی در کیلید ایجاد کردیم که بر مبنای آن آگهیهایی که از سوی مشاوران ثبت میشود حتما قیمت دارد. اما آگهیهایی که از سوی افراد عادی (غیرمشاور املاک) ثبت میشود، کیلید بهصورت پیشفرض آگهی را به مشاور املاک منطقهای که در آنجا ثبت شده، ارجاع میدهد و پس از تایید مشاور املاک منطقه، آگهی به نمایش گذاشته میشود. یعنی در اینجا قیمت نهایی آگهیها را مشاوران املاک تعیین میکنند.
خیلیها میگویند قیمتهای کیلید کمتر از قیمتهای بازار است، این را قبول دارید؟
خب ممکن است این موضوع وجود داشته باشد چراکه قیمتهای ما از دادههای ماه قبل معاملات املاک تهیه میشود. اما بهنظر من این قیمتها به جهت اینکه از تغییرات آنی و حباب بازار به دور است، میتواند در عرضه و تقاضا نقش مثبتی داشته باشد، چراکه مبنای ما نتایج و عملکرد بازار است و عملکرد بازار هم که از عرضه و تقاضا استخراج میشود، اتفاقا از قیمتگذاری کاذب دور است.
اقدامی برای همسانسازی قیمت آگهی و قیمت معاملات بازار انجام دادهاید؟ یعنی ابزارهایی در کیلید دارید که با تطبیق قیمتهای آگهی و قیمت معاملات واقعی بازار بگوید این قیمت آگهی کاذب است؟
واقعیت را بگویم نه، هنوز کاری برای این مورد انجام ندادهایم. البته من در یکی از کشورهایی که این سامانه را قبل از ما ایجاد کرده، دیدم این امکان وجود دارد که خریدار ملک میتواند آگهی فروش را درکنار قیمتهای بازار قرار دهد و تصمیم بهتری بگیرد. اگر این قابلیت به سامانه کیلید هم اضافه شود در آن صورت خریدار میتواند با مشاهده و مقایسه دو قیمت بازار و آگهیها، هیجانات و قیمتهای کاذب را تشخیص دهد و قیمتهای کاذب خودبهخود کنار میروند.
در زمینه اجارهبها هم میشود کاری کرد؟
بله، قطعا میتوان کارهایی کرد، اما متاسفانه دادههای اجاره بسیار متغیر است و برخلاف معاملات که کد رهگیری دارند، قراردادهای اجارهبها از هیچ الگوی خاصی تبعیت نمیکند و همین نداشتن دقت در دادههای اولیه، کار را برای تصمیمگیری سخت میکند.
همانند استارتاپهای حملونقل شهری (اسنپ و تپسی و...) که توانستند تا حدودی آژانسهای مسافری شهری را از گردونه رقابت حذف کنند، آیا با فراگیرشدن کار سامانههایی همانند کیلید، مشاوران املاک از فضای رقابتی معاملات مسکن حذف خواهند شد؟
خیر، مدل کسبوکار استارتاپهای مسکن با مدل کسبوکار استارتاپهای حملونقل شهری فرق میکند. یعنی در استارتاپهای حملونقلی خود استارتاپ کارکرد حملونقلی دارد، اما در استارتاپهای مسکن عمدتا ما زمینه را برای تصمیمسازی درست آماده میکنیم و اتفاقا بازهم قراردادها توسط مشاوران املاک تنظیم میشود. بهعبارتی سود ما از شفافسازی دادههاست که برای انجام آن از مشاوران املاک حقالزحمه دریافت میکنیم و فضا بهجای رقابت، کاملا تعاملی است.
آینده کیلید را چگونه میبینید؟
درحالحاضر فعالیت ما فقط منحصر به تهران و کرج است، لذا قصد داریم فعالیت کیلید را به کل ایران گسترش دهیم. همچنین ما الان برخی از دادههای پارسلهای شهری (قطعات ساختمانی) را از شهرداری دریافت کردیم، ولی هنوز اضافه نکردهایم، اگر این اطلاعات به سامانه اضافه شود، در آن صورت مخاطب میتواند در کنار قیمت، متراژ، تعداد واحدها و طبقات و سایر ویژگیهای ملک، مشخصات و ویژگیهای محله و کاربریهای سازگار و ناسازگار با منطقه مسکونی و تجاری و... را نیز مشاهده کند.
مضاف بر این، در دادههای ما هم وضعیت فعلی و هم وضعیت آتی محله و کاربری یا ساختمان از نظر طرحهای تفصیلی و جامع نیز قابل مشاهده خواهد بود. یعنی فرد درکنار اطلاعات فیزیکی واحد مسکونی، میتواند آینده ملک خود را هم مشاهده کند و بفهمد که کوچه یا خیابانی که ملک او در آنجا قرار دارد، آیا در آینده قرار است تعریض شود؟ اتوبانی از کنار آن عبور خواهد کرد؟ و واحدهای دیگر همان ساختمان چقدر به فروش رفتهاند.
اما مهمترین اقدامی که قرار است در چشمانداز آتی کیلید انجام شود، این است که ما میخواهیم الگوی تقاضای مسکن را شناسایی کنیم که در آن صورت میتوان الگوی بهینه عرضه را نیز تعیین کرد. بهعنوان مثال با توجه به جستوجوهایی که در سامانه کیلید انجام میشود، میخواهیم بدانیم برای کدام مناطق، کدام ساختمانها و با چه متراژی بیشترین تقاضا وجود دارد.
اگر این الگوی تقاضا درست شناسایی شود، در آن صورت انبوهسازان، سازندگان خرد و حتی شهرداری میداند که مطابق نیازها مسکن بسازد. حتی بهنظرم با این الگو میتوان مشکل بخشی از خانههای خالی بدون متقاضی را نیز حل کرد، چراکه عرضه دقیقا مطابق با تقاضای بازار صورت خواهد گرفت. لذا این تحلیل کلاندادهها اولا به سازنده کمک خواهد کرد بر مبنای واقعیت تصمیم بگیرد که چند واحدی بسازد و ثانیا به مدیریت شهری هم کمک خواهد کرد در تعیین پهنهها و تراکمها، به اهداف مالی و بودجهای، مطابق با نیازها و تقاضای واقعی پهنهبندی و تعیین تراکم کند. درکنار این موارد، کیلید میتواند یک سامانه شفافیت باشد. از این منظر به نظرم در سیاستگذاری کلان هم بهجای حذف قیمتها از سامانهها، اگر شیوه و روش قیمتگذاری را شفافسازی کنیم، زمینه برای تصمیمسازی منطقی متقاضیان و عرضهکنندگان مسکن فراهم خواهد شد.
منبع: فرهیختگان
منبع: فرهیختگان
"کسبنو"؛ کمیپن تبلیغاتی جذاب بانک تجارت از پشتیبانی مالی فروشگاههای تندمصرف
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
نظرات کاربران